• Pentru a nu plăti degeaba impozite mărite pentru autovehiculele pe care nu le mai folosesc, românii se grăbesc să radieze mașinile sau motocicletele vechi. Procedura de radiere auto.
• De anul viitor, taxele vor fi calculate şi în funcţie de cât poluează, nu doar de capacitatea cilindrică.
Serviciile Publice Comunitare Regim Permise și Înmatriculări sunt asaltate cu solicitări de radiere a vehiculelor vechi, ținute până acum din nostalgie sau pur și simplu ignoranță.
În general, sunt familii care aveau mai multe mașini, iar acum vor să păstreze doar una, pentru a evita cheltuielile suplimentare, potrivit ProTV. „Avem două și una nu o mai folosim, o ținem și am zis că, cu ocazia asta, că se măresc taxele, o anulăm. O radiem. Plăteam 200 de lei și am înțeles că o să fie dublu sau mai mult de dublu”, a explicat un client pentru sursa citată.
De la 1 ianuarie, impozitul va crește pentru majoritatea mașinilor, dar mai ales pentru cele vechi sau poluante.
Noua formulă de calcul va ține cont atât de gradul de poluare, cât și de capacitatea cilindrică. Pentru un autoturism cu motorul de 1.600 de centimetri cubi, de pildă, impozitul ar putea crește de la 80 de lei, la peste 200 de lei pe an.
Mașinile radiate nu mai au voie să circule şi ajung la centrele de dezmembrări.
Cadru legal radiere auto 2025
Din punct de vedere legislativ, procesul de radiere auto este reglementat conform Ordinului 1501/2006, care impune cetățenilor obligația de a solicita radierea în termen de 30 de zile, în următoarele situații:
- Vehiculul a fost dezmembrat, casat sau predat unei unități specializate, în scopul dezmembrării.
- Automobilul a fost scos definitiv de pe teritoriul României.
- Vehiculul a fost sustras prin furt.
- Mașina a fost abandonată sau nu mai are un proprietar.
Radierea unui vehicul se realizează prin depunerea certificatului de înmatriculare sau de înregistrare, a plăcuțelor cu număr de înmatriculare sau de înregistrare, după caz, a cărții de identitate a vehiculului (doar pentru vehiculele înmatriculate după 1 iulie 1993), a fișei de înmatriculare cu viza organului fiscal competent al autorității administrației publice locale, stabilită potrivit legii, sau a certificatului de atestare fiscală, potrivit autovit.ro.
Pentru vehiculele înmatriculate anterior datei de 1 iulie 1993, care dețin certificate de înmatriculare și numere de înmatriculare modele vechi sau care au o vechime de fabricație mai mare de 30 de ani, radierea poate fi efectuată pe baza unei declarații pe propria răspundere a titularului înmatriculării sau a moștenitorilor legali ai acestuia.
Declarația trebuie să ateste că vehiculul a fost dezmembrat sau retras definitiv din circulație și că nu mai circulă pe drumurile publice.
Radiere automată a autovehiculelor
Anul 2025 a dus unele modificări ale legislației, prin introducerea a două noi situații în care un autoturism poate fi radiat automat din circulație.
Prima situație reglementată de această modificare vizează suspendarea înmatriculării vehiculelor în cazul în care proprietarii nu dețin o poliță de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto (RCA), necesară pentru acoperirea daunelor cauzate terților în cazul unui accident rutier.
Astfel, un autoturism va fi considerat ca fiind neînmatriculat din momentul în care asigurarea RCA își pierde valabilitatea. Suspendarea înmatriculării se va încheia doar atunci când va fi încheiată o nouă poliță RCA. În cazul în care această situație persistă timp de nouă luni fără ca vehiculul să fie asigurat, noua reglementare prevede radierea sa automată din circulație.
De asemenea, potrivit Codului rutier, înmatricularea unui autoturism este suspendată și în situația în care inspecția tehnică periodică (ITP) expiră sau este anulată, reluarea valabilității fiind posibilă doar după efectuarea unei noi inspecții. Conform noilor reglementări, dacă un vehicul rămâne într-o astfel de situație mai mult de trei ani, acesta va fi radiat automat din circulație. Această măsură nu se aplică vehiculelor care circulă fără rovinietă valabilă.
Este important de menționat că, potrivit noii norme, suspendarea și reluarea înmatriculării vor fi înregistrate pe baza informațiilor privind inspecția tehnică periodică și polița RCA, transmise Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări de către Registrul Auto Român și Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România.
Ordinul nr. 181/2024, publicat în Monitorul Oficial nr. 1141 din 15 noiembrie 2024, stabilește procedurile actualizate privind înmatricularea, radierea, înregistrarea și eliberarea autorizațiilor de circulație provizorie sau pentru probe ale vehiculelor.
Cum se radiază mașina: Acte necesare pentru radierea auto în 2025
Radierea auto înseamnă, pe scurt, eliminarea completă a autovehiculului pe care îl deții, din evidențele autorităților competente, cum ar fi Direcția de Taxe și Impozite Locale și Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor.
Această procedură se desfășoară în două etape: radierea fiscală și radierea din circulație.
Radiere fiscală
Procedura de radiere fiscală a unui autovehicul, în anul 2024, implică demersuri la Direcția Taxe și Impozite Locale. Dosarul necesar pentru radierea fiscală a unui autoturism trebuie să cuprindă următoarele documente:
Act de identitate al solicitantului, în copie și original.
Cartea de identitate a vehiculului (CIV), în copie și original.
Declarația pentru scoaterea din evidențe a autovehiculului.
Cerere pentru eliberarea certificatului de atestare fiscală.
Actul care atestă înstrăinarea vehiculului sau adeverința de la REMAT, în cazul în care automobilul a fost scos din circulație.
Radierea din circulație
Pentru a efectua procedura de radiere din circulație a autovehiculului, trebuie să urmezi câțiva pași. Primul constă în completarea unei cereri de radiere auto. Dosarul depus la DRPCIV trebuie să includă următoarele acte:
Cererea de radiere auto;
Cartea de identitate a vehiculului (CIV) – original;
Certificatul de atestare fiscală;
Certificatul de radiere fiscală – 3 exemplare;
Dovada depozitării într-un spațiu adecvat, în conformitate cu prevederile legale;
Certificatul de înmatriculare – original;
Plăcuțele cu numărul de înmatriculare;
Actul de identitate – original;
Pentru persoanele juridice, documente care atestă dobândirea personalității juridice;
Procură notarială, în cazul în care documentele sunt depuse de o altă persoană decât titularul.
Dacă autovehiculul va fi dezmembrat după radiere, vor fi necesare următoarele documente:
Cerere de radiere;
Actul de identitate al solicitantului, în copie și original;
Certificatul de radiere – 3 exemplare;
Documentul (în original) care atestă dezmembrarea vehiculului, emis de o unitate specializată;
Certificatul de atestare fiscală;
Certificatul de înmatriculare, în copie și original;
Plăcuțele cu numărul de înmatriculare.
Pentru radierea auto în vederea exportului și radierea în situația mașinilor furate, documentația va fi completată cu dovezile, conform legii.
Cum se radiază mașina – pași de urmat în 2025 pentru radierea unei mașini
După ce ai strâns actele pentru dosar, completezi cererea de radiere auto – detalii pe platforma drpciv.ro, obții certificatul de radiere auto se obține de la Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor, prin depunerea dosarului complet, cu documentele aferente situației specifice de radiere.
În ceea ce privește durata procesului de radiere auto, certificatul de atestare fiscală auto, în cazul radierii, se obține în cel mult 5 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii. Acesta poate fi solicitat și online, prin intermediul Spațiului Virtual Privat al platformei ANAF, care îl eliberează în format electronic.
Anularea asigurării RCA
Actele solicitate de către societățile de asigurare pentru demersul de recuperare-restituire a primei de asigurare RCA, în cazul radierii vehiculului de la DRPCIV la cerere sau prin casare (inclusiv în cadrul Programelor Rabla), pentru persoane fizice sunt următoarele:
Cererea societății de asigurare pentru recuperare-restituire a primei de asigurare RCA, care trebuie depusă la societatea de asigurare cu care s-a încheiat contractul RCA;
Copie certificat de radiere de la DRPCIV;
Copie proces-verbal de scoatere din evidență (de la organul fiscal al Primăriei vânzătorului vehiculului);
Copie act de identitate (CI) al asiguratului;
Copie carte de identitate vehicul (CIV) față-verso;
Copie talon vehicul;
Polița de asigurare RCA în original;
Extras de cont – contul menționat în cerere trebuie să corespundă cu numele depunătorului cererii.
- Facebook.com/actualitateaprahoveana.ro
- instagram.com
- twitter.com
- Google Business
- Youtube Actualitatea
- Spotify PODCAST
- TikTok Actualitatea Prahoveană